Onboarding is zoveel meer dan een oude marketingvideo van de CEO en een rondleiding door het gebouw om de nooduitgangen aan te wijzen! Een goed ontworpen onboarding programma, in een e-learning omgeving, verbetert behoud, betrokkenheid en loyaliteit van de werknemers. Het zorgt er ook voor dat nieuwe medewerkers in de zorg sneller competent worden.

 

Geloof jij dat een derde van de mensen een baan verlaat binnen het eerste jaar? Of dat 22 procent van het personeelsverloop binnen de eerste zes weken plaatsvindt? Je denkt misschien dat een nieuwe medewerker begint met de intentie om lang te blijven, maar in werkelijkheid is slechts 33 procent vastbesloten om tot het einde van de eerste week te blijven.

 

Met zulke statistieken en de kosten van het verlies van iemand in de eerste maanden, die kunnen oplopen tot het drievoudige van hun salaris, is het niet moeilijk te begrijpen waarom investeren in onboarden van uw werknemers een slimme keuze is.

 

Als het inwerkproces jouw vragen niet beantwoordt, je niet wegwijs maakt en je niet de werkelijkheid biedt die tijdens het wervingsproces werd beloofd, wel… dan is het onwaarschijnlijk dat je op de meest betrokken en geëngageerde voet van start gaat.

 

Onboardingsprogramma voor nieuwe werknemers in de zorg

 

Denk bij het ontwerpen van een onboarding programma in de zorg dus aan wat het individu wil en nodig heeft en aan de informatie die je als organisatie wilt overbrengen. Het onboarden moet de nieuwe medewerker ervan overtuigen dat hij de juiste beslissing heeft genomen en op de lange termijn een mooie toekomst bij jullie kan hebben.

 

Het is altijd goed om werknemers na hun inwerkperiode te vragen welke indruk ze van het bedrijf hebben, of deze overeenkomt met hun verwachtingen, welke vragen ze op de eerste dag hadden die onbeantwoord bleven en hoe lang het duurde voordat ze zich thuis voelden en hun rol konden vervullen. Dit zijn waardevolle inzichten die je kunt gebruiken voor de inwerkstrategie binnen de zorg.

 

Een online aanpak met e-learning zorgt voor consistentie en efficiëntie. Een online aanpak van onboarding betekent ook:

 

  • werknemers hebben toegang tot de inhoud wanneer ze die nodig hebben, zonder afhankelijk te zijn van de agenda van anderen.
  • alle werknemers ontvangen consistente berichten, altijd en overal.
  • het is gemakkelijk bij te werken en altijd relevant.
  • er zijn geen lopende of terugkerende operationele kosten voor facilitators, locaties, reizen of apparatuur.
  • Bestudering van de documentatie kan worden gecontroleerd

 

Op de eerste dag zijn de prioriteiten van een nieuwkomer waarschijnlijk fysieke oriëntatie (waar zijn de toiletten en de kantine) en het leren kennen van het team. Ze moeten ook vertrouwd raken met het IT-netwerk.

 

Andere onderwerpen die waardevol en belangrijk zijn:

  • het verhaal en de strategie van de organisatie,
  • een interactieve tijdlijn van belangrijke gebeurtenissen
  • organisatorische waarden en cultuur.

 

Pas op dat het allemaal niet te instructief wordt. Probeer bijvoorbeeld te laten zien hoe de waarden jullie organisatie tot een geweldige werkplek maakt. E-learning in de vorm van een interactief vooral, zoals RiddleStory dat bijvoorbeeld kan ontwikkelen, begeleidt medewerkers langs bestaande documentatie terwijl ze een uitdagend avontuur beleven in de zorg.